UDAP met 1 miljard berichten per dag onmisbaar voor slimme en duurzame steden
Het UDAP-platform werkt dus twee kanten op. Het systeem deelt informatie met weggebruikers, maar registreert ook informatie van deze weggebruikers. Menno: “Hierin speelt onze TLEX®-software een belangrijke rol. Die maakt het mogelijk om grote volumes data snel en veilig uit te wisselen. Data gaat binnen enkele milliseconden van de iVRI op straat naar UDAP en weer door naar de applicaties van weggebruikers op de weg.” De ruim 1 miljard berichten die het UDAP-systeem landelijk per dag verwerkt, komen van de inmiddels bijna 2,5 miljoen voertuigsystemen en apps aan boord van auto’s (van de in totaal ruim 8 miljoen auto’s) in Nederland. “Per dag deelt een kruispunt zo’n half miljoen SPaT-berichten (Signal Phase and Timing, red.) met automobilisten, over de huidige en verwachte status van een verkeerslicht. Terwijl weggebruikers dagelijks via UDAP gemiddeld ruim 200.000 CAM-berichten (Cooperative Awareness Message, red.) per iVRI delen, over snelheid, positie, richting en voertuigtype.”
“Binnen de dataketen van Talking Traffic is UDAP een belangrijke voorziening”, besluit Vincent Habers. “Daardoor kunnen overal in Nederland op een en dezelfde manier nood- en hulpdiensten met spoed veilig kruisingen oversteken. En kunnen OV-bussen en vrachtauto’s bij diezelfde verkeerslichten prioriteit aanvragen. Niet zo verwonderlijk dus dat Talking Traffic groeit. Niet alleen als het gaat om het aantal deelnemers, toepassingen en gebruikers, maar ook het belang ervan voor overheden als concreet instrument om beleidskeuzes en -evaluatie op te baseren. Het datagedreven karakter van Talking Traffic maakt het een belangrijke pijler om steden slimmer, duurzamer, schoner en veiliger te maken.”