Opgave of uitdaging? Een challenge brengt je de innovatieve oplossing!

Staat jouw organisatie voor een uitdaging? Bijvoorbeeld bij een duurzaamheidsvraagstuk, een digitale opgave of een logistieke kwestie? Met een challenge leg je contact met innovatieve partijen (zoals start-ups en scale-ups), die je kunnen helpen aan een oplossing. Hoe laat je een challenge slagen?

Hoe stimuleer je 50-plussers (stellen en alleenwonenden) te verhuizen uit hun (te) grote eengezinswoning, zodat er meer ruimte komt op de huizenmarkt? Hoe maak je zo optimaal mogelijk gebruik van publieke materialen op een circulaire manier? Hoe kunnen we fietsen nog aantrekkelijker maken? Drie uiteenlopende voorbeelden van vraagstukken, waarvoor StartHubs de afgelopen tijd een challenge organiseerde. Met behulp van een groot netwerk aan innovatieve partijen, helpt het bedrijf grote organisaties (waaronder ministeries, gemeenten en provincies) bij het vinden van een oplossing voor een opgave of uitdaging.

Ook de challenge ‘Elektrisch Rijden Versnellen’, waarmee de verkoop van elektrische auto’s voor privégebruik moet toenemen, is ondergebracht bij StartHubs. “Soms is de oplossing van een probleem of een uitdaging er al, maar weet een organisatie dat simpelweg niet”, vertelt projectmanager Marleen Bosman. “Wij koppelen de vraag aan – in ieder geval de opmaat naar – een oplossing.”

Image
Marleen Bosman van Starthubs, het platform waar overheden (kleine) organisaties uitdagen om oplossingen te bedenken voor maatschappelijke opgaven.
Image
Hulp bij innoveren

Bijna alle challenges hebben vandaag de dag betrekking op innovatie. Bosman: “Van bedrijven wordt simpelweg verwacht dat ze innoveren. Een technologische oplossing moet bijvoorbeeld bijdragen aan duurzaamheid. Maar vaak weten ze niet goed hoe ze dat moeten doen. En dat is niet erg, want er blijken heel veel bedrijven te zijn die je daarbij kunnen helpen.”

De voedseltransitie, slim gebruik van data of cybersecurity; stuk voor stuk zijn het thema’s die zich goed lenen voor een challenge. “Als je als landbouwbedrijf bijvoorbeeld nieuwe technieken toepast en digitaliseert, kan het zomaar zijn dat je je onvoldoende bewust bent van cyberrisico’s. En dat schreeuwt om een oplossing van bedrijven, die hier wél verstand van hebben!”

Zo krijg je een succesvolle challenge
Cruciaal bij een challenge is een heldere briefing. “Gebruik geen ingewikkelde vaktermen”, adviseert Bosman. “De partijen die met oplossingen kunnen komen, kennen die termen misschien niet. Zij moeten snel een goed beeld krijgen van je vraag. Vertel dus naast waar je wel naar op zoek bent, ook welke oplossingen je juist niét zoekt. Zo zie je dat de challenge ‘Elektrisch Rijden Versnellen’ is toegespitst op personenauto’s, dus niet op zwaar vervoer. En er is expliciet aangegeven, dat het niet gaat om oplossingen op het gebied van accutechnologie of uitbreiding van subsidies of fiscale maatregelen.” Maar, waarschuwt Bosman: maak het ook niet té specifiek. “Leg niet vooraf al te veel beperkingen op. Doe je oogkleppen af. Want de oplossing kan ook verrassen.”
Is je team er klaar voor?
Ook adviseert Bosman verder te kijken dan het eigen werkveld. “Daar zitten meestal de partijen, die je gaan helpen bij de oplossing. Niet in je eigen domein, maar daarbuiten.” Uiteindelijk leidt dat tot een match tussen een innovatief bedrijf en de ‘challengehouder’. Dan is het belangrijk om mee te kunnen in het tempo van de start-up. “De oplossing is vaak niet kant- en klaar, maar die ga je samen met het innovatieve bedrijf doorontwikkelen. Daar moet je organisatie ook klaar voor zijn: er moet draagvlak zijn en iedereen moet mee kunnen komen in dit nieuwe, innovatieve proces. Zorg dus dat je hele team al vanaf het begin af aan bij het challengetraject betrokken is. Alleen dan gaat zo’n samenwerking goed werken.”