Projectteam VERS op werkbezoek in Duitsland
Dynamisch opladen via bovenleiding ‘veelbelovend’
Uit burgerbrieven die naar aanleiding van de aanleg van de Duitse ‘e-highway’ zijn gestuurd, bleek dat sommige mensen de bovenleidingen en trolleytrucks met een pantograaf ‘lelijk’ vinden. Aan de andere kant zien Duitsers de potentie van het laden via een bovenleiding: de besparingen op CO2 en brandstofkosten zijn aanzienlijk en het is een stabiel, relatief eenvoudig systeem. Arjan: “Voor de Nederlandse situatie wordt er momenteel onderzoek gedaan naar kostenefficiency. Hoeveel rendement in termen van CO2 levert deze investering op, ten opzichte van alternatieven zoals waterstof en stationair laden. Ook willen we graag meer weten over slijtage aan de metalen bovenleiding.’
Het Projectteam Verkenning Electric Road Systems (VERS) sprak met de Duitsers en de deelnemers namens onze buurlanden af om informatie over ERS te blijven uitwisselen. Verder onderzoekt Nederland de mogelijkheden om lid te worden van CollERS, een internationaal ERS-platform waartoe Duitsland en Zweden eerder al het initiatief namen.