Grensoverschrijdende MaaS-pilot: ‘Dit is de toekomst van internationaal reizen’
Het concrete eerste traject in de Limburgse MaaS-pilot is een treinreis van Maastricht naar Aken v.v. (straks de Drielandentrein) en het reizen met de bus in Aken. De reiziger kan deze reis dan maken met behulp van de MaaS-app. Aan de softwarekant zijn de betrokken partijen al heel ver, vertellen John-Peter Veldkamp en Diederik van de Geijn van software-ontwikkelbedrijf Ximedes, een van de partners van de MaaS-pilot die al vanaf het begin betrokken zijn bij het innovatieve project. Andere partners zijn Arriva, AVV (Aachener Verkehrsverbund), ASEAG (Duitse bus vervoerder) en Accept Institute & Translink Systems.
In 2019 werd vanuit het MaaS-programma MaaS van het ministerie van IenW samen met Accept Institute een eerste demo opgezet voor internationale transactieverwerking. Uiteindelijke doel was het naadloos – en realtime - plannen, boeken, uitvoeren, ondersteunen en financieel afwikkelen van de grensoverschrijdende reis. De consument merkt dan niets van verschillende systemen of landsgrenzen en kan vanuit zijn eigen mobiel of tablet, met zijn MaaS-app – ook onderweg – te allen tijde z’n route plannen, boeken en betalen. Een extra, buitenlandse, app is dus niet nodig.
Mede door corona-perikelen heeft de pilot wat vertraging opgelopen. Voor Ximedes en andere partijen is de grenzeloze MaaS-app vooral een leerzaam traject. Want als de consument straks grensoverschrijdend kan reizen tussen Maastricht en Aken met één app, zonder te hoeven uitchecken of zich druk te hoeven maken over verschillende kaartsystemen, kan die kennis ook worden gebruikt op andere trajecten en in andere landen. Veldkamp: “Daarom is deze MaaS-pilot ook een heel mooi en veelbelovend project, waarvoor het ministerie van IenW de credits verdient. Deze vorm van publiek-private ontwikkeling betekent voor veel partijen een flinke kluif. Maar met een landelijke overheid die in dit geval faciliteert, is dit wel de manier om grensoverschrijdend reizen voor de burger mogelijk en makkelijk te maken.’’
Ook Dominik Elsmann van AVV is die mening toegedaan: zonder federale (politieke en financiële) steun was dit project niet van de grond gekomen. Inmiddels is er , in samenwerking met de diverse partners, al veel bereikt. Elsmann: “Nu we de ‘copy-protected barcode’ hebben die we kunnen implementeren, hebben we een goede basis om op verder te bouwen. Consumenten zijn hier natuurlijk niet mee bezig omdat ze er nog niets van merken, maar iedereen die werkzaam is in de Duitse mobiliteitssector én Duitse politici volgen deze MaaS-pilot met grote interesse. Als het in deze regio goed werkt, kunnen we immers opschalen en deze techniek ook gebruiken voor andere grensregio’s.’’ Elsmann benadrukt dat er hier sprake is van een wereldprimeur. “Er zijn in verschillende landen zeker al smart solutions op het gebied van openbaar vervoer, maar die oplossingen blijven altijd beperkt tot een regio. Daarom verwacht ik ook veel belangstelling voor deze pilot als we in juni live gaan.’’