‘Masterplan Elektrisch Vliegen’ belangrijke stap in verduurzaming luchtvaart

Het Masterplan Elektrisch Vliegen dat op 18 februari naar de Tweede Kamer ging, is volgens Arjan ook een mooi voorbeeld van goede samenwerking binnen IenW. “Onder aanvoering van de afdeling luchtvaartveiligheid van DGLM in de persoon van Marius Sliedrecht, leverden collega’s van het ‘Actieprogramma Hybride Elektrisch Vliegen’ en de ’Unit Innovatie in Mobiliteit’ capaciteit en kennis aan het onderzoek.” En nu is het tijd voor het vervolg. “De eerstvolgende stap is het bespreken van het masterplan met stakeholders op de Cariben. En in november 2022 organiseert ‘The Dutch Caribbean Cooperation of Airports’ de maand van het elektrisch vliegen in Aruba. Dan gaat er ook een elektrisch vliegtuigje in een container vanuit Nederland die kant op. Zo is er voortdurend aandacht voor het onderwerp en dat is belangrijk.” Marieke: “Het Masterplan focust op de Cariben vanwege de specifieke omstandigheden daar. Het is waardevolle kennis om ook met andere eilandstaten en landen met vergelijkbare gebieden te delen. In Nederland is er op dit moment echter meer draagvlak voor het verder ontwikkelen van de elektrische trein en auto dan voor het luchtverkeer.”
De komende jaren is er volgens beide collega’s nog veel werk aan de winkel om elektrisch vliegen mogelijk te maken. “Naast de genoemde benodigde infrastructuur en veiligheidsmaatregelen, moet ook nagedacht worden over stimuleringsmaatregelen, zoals bijvoorbeeld bij de concessies van de zero-emissie stadsbussen gebeurd is”, besluit Arjan. “En dan is er nog de kwestie van beschikbaarheid. Op dit moment kunnen de luchtvaartmaatschappijen nog niet eens aan elektrische toestellen komen. Het Masterplan is echter een belangrijke stap op de weg daarnaartoe. En daar zijn we blij mee.”