Mobility as a Service: onderdeel van een bredere mobiliteitsvernieuwing
“70% van de mensen woont inmiddels in steden en daar zie je een trend van bezit naar gebruik. Duurzaam reizen draagt bij aan de energietransitie en moet makkelijker gemaakt worden”, aldus Lucien Groenhuijsen, CEO van Innovactory en ontwikkelaar van ‘Gaiyo’, een van de MaaS-apps. “Iedereen gebruikt inmiddels een smartphone. Door veel data te verzamelen, wordt het mogelijk diensten op maat te leveren. Wij geloven in slimme systemen die helpen met taken als zoeken, navigeren en betalen.” Gaiyo heeft volgens Lucien echt een eigen filosofie. “We nemen nadrukkelijk ook de eigen auto en fiets mee bij het plannen van de reis. Met duurzaamheid uiteraard wel als belangrijk uitgangspunt. Onze app geeft allerlei informatie, en biedt vervoersalternatieven in de buurt, zodat je keuzes kunt maken.”
Voor het regelen en exploiteren van het mobiliteitsconcept is een ‘mobiliteitsbedrijf’ opgezet, waarin de eigenaren van Merwede deelnemen. “Vijf private partijen en de gemeente doen voor 10 jaar mee. Een regisseur gaat zorgen voor een goede mix van het aanbod en legt verantwoording af aan de eigenaren. Het aanbod moet op een flexibele manier op te schalen zijn, aan de hand van de ontwikkeling van het gebied. In de wijk komt een mix van koopwoningen en sociale huurappartementen en voor iedereen moet betaalbare mobiliteit beschikbaar zijn. Dat betekent dat we goed moeten uitzoeken welke behoeften er zijn. Welke doelgroepen zijn er in de wijk, wat voor type vervoer willen zij gebruiken? En welke deelvormen, zoals pay-per-use, besloten gebruikersgroepen of abonnementen, passen goed? Een kwartiermaker gaat daarmee aan de slag.”