Veiliger op weg door betere waarschuwingen op dashboard en in navigatie
98% van de automobilisten gebruikt digitale informatie onderweg. De verkeersveiligheid neemt hierdoor toe: steeds meer bestuurders waarderen deze veiligheidswaarschuwingen en vertrouwen op de informatie. Om die reden gaat het ministerie van IenW de samenwerking aan met grote spelers als ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Inrix, Kia en TomTom voor nog meer en betere veiligheidsinformatie. De afspraken gelden voor de komende drie jaar, met de intentie tot structurele samenwerking.
Als redenen om mee te doen aan dit initiatief, noemen deze partijen onder andere hun bijdrage aan de verkeersveiligheid, connectiviteit als stap naar autonoom rijden, innovatie in verkeersmanagement en schaalbaarheid naar andere Europese landen en wereldwijd.
De diensten die deze samenwerking oplevert, zijn bijvoorbeeld waarschuwingen bij onverwachte en potentieel gevaarlijke situaties als een naderende spookrijder, een filestaart, een obstakel op de weg, wegwerkzaamheden, een ongeval of extreme weersomstandigheden. Wanneer een voertuig met zwaailicht en sirene nadert, vertelt de melding ook van welke kant dit voertuig komt. Daarnaast krijgen bestuurders informatie over maximumsnelheden, en mogelijk op termijn ook routeadvies bij verkeersonveilige situaties, zoals voor het vermijden van schoolzones.
Er zijn verschillende praktijkvoorbeelden te noemen waarin de meerwaarde van deze waarschuwingen inmiddels is aangetoond, waaronder de ervaringen van ambulancechauffeurs. Weggebruikers worden nu gewaarschuwd voor naderende nood- en hulpdiensten. Schrikreacties worden zo voorkomen en er kan op een veilige manier ruimte worden gemaakt voor de ambulance.
De data waarvan Safety Priority Services gebruik maakt, waren in feite al grotendeels beschikbaar, maar worden met deze afspraken nu ook gericht ingezet in navigatiesystemen. De data komen van verschillende partijen. Meer statische gegevens van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) worden gecombineerd met supersnelle dynamische data van partijen en platforms die daar specifiek op gericht zijn. Zo levert Monotch bijvoorbeeld informatie van de iVRI’s (intelligente verkeersregelinstallaties) en EVA-waarschuwingen over naderende nood- en hulpdiensten. Het Urban Data Access Platform (UDAP) fungeert daarin als scharnierpunt richting weggebruikers en kan grote volumes aan gegevens snel en veilig uitwisselen. Logistieke data voor logistieke dienstverleners en serviceproviders, zoals over milieuzones in steden en venstertijden voor laden en lossen in stadscentra, komen van het platform datavoorlogistiek.nl, dat beheerd wordt door Matrixian. HR Groep heeft een rol in het delen van informatie over verkeersborden langs het wegennetwerk in Nederland. Al deze gecombineerde data leveren de verbeterde set aan waarschuwingen op voor weggebruikers.