Innovatief Noord-Brabant kiest voor draadloze verbinding intelligente verkeerslichten

Een stabiele dataverbinding is onmisbaar voor een intelligente verkeersregelinstallatie (iVRI). “Maar de aanleg van kabels is soms niet praktisch, zeker op afgelegen plekken”, zegt Dennis Huijbers, themabeheerder iVRI bij de provincie Noord-Brabant. Vandaar nu de keuze voor een hoogwaardig draadloos alternatief. “We besparen hiermee veel tijd én tienduizenden euro’s per verkeersregelinstallatie.”

Op de meeste kruispunten in Nederland wordt het verkeer nu nog geregeld door een traditionele VRI, die aan de hand van lussen in het wegdek weet waar de voertuigen staan of rijden. In rap tempo maakt de VRI echter plaats voor zijn ‘connected’ opvolger: de iVRI. Verspreid over ons land functioneren er inmiddels ruim 1250 in de keten. Deze slimme verkeerslichten maken gebruik van nieuwe technologieën om steeds complexere verkeersstromen te optimaliseren, weggebruikers te informeren en bepaalde typen verkeer prioriteit te verlenen.

Transitie naar iVRI’s

Een iVRI heeft continu interactie met andere verkeersregelsystemen en weggebruikers. “Met een iVRI wordt het mogelijk om weggebruikers via boordcomputers en apps te informeren over het actuele lichtbeeld (“de kleur van het verkeerslicht”) en wachttijden, wat de veiligheid en het comfort bevordert”, vertelt Huijbers. “Ook kan het verkeer efficiënter worden geregeld. En je kunt belangrijk verkeer, zoals ambulances met een patiënt erin of vrachtvervoer, tijdig herkennen en specifieke prioriteit geven.”

Als themabeheerder vertaalt Huijbers provinciaal beleid naar concrete plannen voor de provinciale infrastructuur in Noord-Brabant. In het provinciale areaal is ruim een derde van de verkeersregelinstallaties al een iVRI; landelijk inmiddels ruim 20 procent. “In Noord-Brabant zien we onszelf graag als een aanjager van innovatie. Wij leggen nu het fundament voor een transitie waarin meerdere marktpartijen een rol spelen. Om als weggebruiker te kunnen communiceren met een iVRI is namelijk een ‘connected’ voertuig of een app nodig, naast een dataketen van verschillende marktpartijen.”

Image
Draadloze verbinding

Betrouwbare connectiviteit is cruciaal voor een goede werking van iVRI’s. “Meestal maken we hiervoor gebruik van bekabelde verbindingen zoals xDSL en glasvezel. Maar op een aantal plekken was dit niet praktisch vanwege de grote afstand tot een koper- of glasvezelpunt. Daarom zijn we ons gaan oriënteren op draadloze verbindingen. Standaard 4G bleek niet aan onze eisen te voldoen. Wanneer veel mensen op een bepaalde plek gebruikmaken van 4G, bijvoorbeeld tijdens een festival, bij een file of direct na een ongeluk, kan het netwerk vol raken. Een gebruiker kan dan tijdelijk een mindere snelheid en beschikbaarheid ervaren, wat op zich natuurlijk al vervelend is. Maar voor de stabiliteit van de iVRI-werking is het funest.”

De zoektocht naar een hoogwaardig alternatief voor 4G leidde naar het zogenaamde Quality of Service (QoS), een draadloze premium 4G/5G-dienst om iVRI’s veilig en betrouwbaar aan te sluiten. QoS maakt verbinding via een veilig privénetwerk (APN) dat vervolgens prioriteit krijgt op het netwerk van KPN. “Alleen al uit financieel oogpunt was dit het proberen waard”, aldus Huijbers. “Investeringskosten voor bekabelde verbindingen kunnen oplopen tot tienduizenden euro’s per iVRI. De investering blijft nu beperkt tot de aanschaf van een router. Daarbij sprak ook de snellere levertijd ons aan.”

Netwerkscan

De implementatie begon met een netwerkscan. “Op iedere locatie kwam KPN de dekking meten. Via welke mast loopt de verbinding? Hoe zit het met de redundantie?” De uitkomst was positief. KPN en partner Vialis kregen de opdracht om QoS voor vier iVRI’s als structurele oplossing te implementeren. “Binnen 12 weken waren ze operationeel. Dit zou uiteindelijk binnen 6 weken moeten kunnen, nu de QoS-dienst ook bij Vialis aan het standaard portfolio is toegevoegd.”

De QoS-toepassing is ook op twee locaties als tijdelijke oplossing geïmplementeerd. “Dankzij de opgedane ervaring met QoS konden we hier binnen een paar weken een draadloze verbinding opzetten.”

Betrouwbare connectiviteit

Huijbers is sowieso zeer positief over QoS. “Het doet precies hetzelfde als een bekabelde verbinding, maar is sneller te implementeren en veel goedkoper. Uiteindelijk maakt het mij niet zoveel uit hoe de verbinding tot stand komt, als het maar werkt. En QoS werkt uitstekend.” De themabeheerder iVRI heeft nog wel een wens voor de toekomst. “Het zou mooi zijn als ik meer inzicht krijg in de snelheid en beschikbaarheid.”

Bij sommige wegbeheerders zijn er nog twijfels over het draadloos verbinden van iVRI’s. “Wij hebben deze innovatie nu op verschillende plekken toegepast en merken dat het erg goed werkt en voldoet aan de verwachtingen”, stelt Huijbers. Hij zou de optie van QoS vooral aanbevelen aan provincies en gemeenten met een groot buitengebied. “Daar zijn de afstanden tot internetknooppunten vaak groter.” De potentie voor bredere inzet is volgens hem enorm. “Dit is een toekomstbestendige techniek, zeker in combinatie met de verdere implementatie van het snellere 5G. We volgen de ontwikkelingen op de voet.”

Benieuwd of Quality of Service ook in jouw gemeente of provincie geleverd kan worden? Meer informatie vind je hier.

Deel dit artikel op