TOMP-API: een kwestie van het spreken van dezelfde taal

Transport Operator to MaaS Provider Application Programming Interface ofwel TOMP-API. Een mondvol Engels, maar wat is dat nu precies? Binnen het ecosysteem van Mobility as a Service (MaaS) is het van belang dat partijen met elkaar kunnen communiceren. Dezelfde taal spreken, ofwel een standaardtaal, maakt dat mogelijk. TOMP-API staat voor deze standaardtaal. Het gaat om uitwisseling van gegevens tussen een vervoeraanbieder en mobiliteitsdienstverlener. Met alle ontwikkelingen op het gebied van MaaS zetten we de belangrijkste feiten rond de TOMP-API nog eens op een rijtje.
Hanteren we geen standaardtaal, dan bestaat de kans dat elke vervoerder, dienstverlener of regio een eigen platform of app ontwikkelt en er een wildgroei aan vervoersapps ontstaat. Voor reizigers niet echt overzichtelijk of gemakkelijk. Het is dan lastig een optimale reis te maken, terwijl juist dat de kern is van MaaS. Gemak voor de reiziger is een belangrijk argument. Er is tegenwoordig niet alleen méér vervoeraanbod, ook drukte of de optie van duurzaam vervoer maakt dat reizigers snel en slim willen kiezen hoe ze hun reis maken. En dan het liefst alles met één app binnen handbereik. Door al het vervoer op een eenduidige manier binnen het MaaS-ecosysteem aan te laten sluiten, maken we dat mogelijk, inclusief realtime aanpassingen voor een hele ketenreis. De reiziger wordt zo onderweg volledig ontzorgd en kan door de standaarduitwisseling van data in één keer voor alle vervoermiddelen van zijn reis afrekenen.
Image
Wordt de TOMP-API al gebruikt?
Ja en nee. Een aantal partijen is nog afwachtend. Vervoeraanbieders zijn bang dat ze veel moeten investeren, terwijl nog niet duidelijk is of het de investering waard is. En dat terwijl het concept vooral interessant is wanneer zoveel mogelijk partijen meedoen. Maar gelukkig zijn er ook succesverhalen. Zoals bij de 7 MaaS-pilots waar de TOMP-API standaard geïmplementeerd is en waar reizigers al hele ketenreizen met 1 app kunnen plannen, reserveren én betalen. In Limburg zelfs al over de grens! Daar wisselen Duitse vervoeraanbieders reisgegevens uit met de financiële backoffice van de Nederlandse MaaS-dienstverlener. Grenzeloos reizen binnen handbereik dus.
DOWNLOAD FACTSHEET
Lees hier het artikel over de MaaS-pilot Limburg.
Deel dit artikel op